پشت صحنه بركنـاري وزيـر صمت

پشت صحنه بركنـاري وزيـر صمت

رضا رحماني با حكم حسن روحاني رئيس‌جمهور از وزارت صنعت، معدن و تجارت بركنار شد. شنيده‌ ها حكايت از آن دارد كه دو عامل دليل بركناري رحماني بوده است. اولين دليل كه بسياري به آن استناد كرده‌اند به آشفتگي بازار خودرو و عدم كنترل قيمت خودرو در بازار باز مي‌گردد. دليلي كه مي‌توان گفت پوششي براي دليل اصلي است. براساس شنيده ‌ها عدم همراهي وزير صنعت، معدن و تجارت در به نتيجه رسيدن طرح تفكيك و قرار گرفتن در جبهه مخالفان تجزيه صمت، عمده عاملي است كه موجب شد تا حكم بركناري رحماني از سوي رئيس‌جمهور زده شود.

قائم‌مقام؛ جايگزين

اما جايگزين وزير بركنار شده كيست؟ حسين مدرس‌خياباني كه قائم ‌مقام وزير صمت در امور بازرگاني محسوب مي‌شد، جايگزيني است كه رئيس‌جمهور به‌ عنوان سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزيده است، مدرس خياباني بوروكرات منضبطي است كه تخصص اصلي او تنظيم بازار است. سياستي كه دولت در سال‌هاي اخير به ‌شدت به آن تمايل پيدا كرده و علاقمند به كنترل قيمت از اين مسير است.

ماموريت‌ هاي مدرس در صمت

رئيس‌جمهور در حكم صادره براي سرپرست جديد وزارت صنعت، معدن و تجارت پنج ماموريت را در نظر گرفته است كه در اين خصوص مي‌توان گفت چهار ماموريت ابعاد كلان دارد و يك ماموريت به‌ صورت خاص به بازار خودرو اختصاص يافته است. ماموريت‌ هاي واگذاري به مدرس خياباني شامل مديريت بازار و تامين كالاهاي اساسي، ساماندهي قيمت خودرو، رفع موانع توليد و تعميق ساخت داخل، كمك به توسعه صادرات غيرنفتي و بهبود فضاي كسب‌ و ‌كار می باشد.

واكنش مجلس

از سوي ديگر بر اساس اخبار منتشر شده در برخي سايت‌ ها خبر عزل رحماني در حالي منتشر شد كه وي در جلسه اسحاق جهانگيري، معاون اول رئيس‌جمهور با عنوان فعال كردن فعاليت‌ هاي اقتصادي در كشورهاي همسايه حضور داشت و جالب‌ تر اينكه در اين جلسه قائم ‌مقام او كه از قضا حالا سرپرست اين وزارتخانه شده نيز او را در اين جلسه همراهي مي‌كرد.

رحماني كجا خبر عزل را شنيد؟

پيش از صدور حكم رئيس‌جمهور زمزمه ‌هاي استيضاح وزير صنعت، معدن و تجارت در مجلس مطرح شده بود، در اين خصوص احمد اميرآبادي فرهاني نماينده قم در توييتي اعلام كرد مردم عزيز بدانند آقاي روحاني به خاطر مشكلات شما يا قيمت خودرو آقاي رحماني وزير صمت را بركنار نكرد، چهارشنبه به رحماني ابلاغ شد اگر مجلس به وزارت بازرگاني راي ندهد بايد استعفا دهيد، وزير هم استعفا را نپذيرفت و بركنار شد. خياباني ۳۰ خرداد ماه سال ۹۸ به‌عنوان قائم ‌مقام وزير صمت در امور بازرگاني انتخاب شد و در آن زمان عنوان وزير در سايه را به خود اختصاص داد، به گفته فعالان اقتصادي صدور حكم قائم‌ مقامي براي خياباني در زماني صادر شد كه احتمال تشكيل وزارت بازرگاني شدت گرفته بود و اين انتخاب به منظور معرفي خياباني به‌عنوان وزير وزارتخانه جديد صورت گرفته بود.
حسين مدرس‌خياباني، دانش‌آموخته دانشگاه علم و صنعت ايران است و حدود ۱۷ سال در وزارت بازرگاني در مسووليت‌ هايي چون قائم ‌مقام معاونت بازرگاني داخلي، مديركل برنامه‌ريزي وزارت بازرگاني، مديركل تامين و توزيع كالا، مديركل دفتر تنظيم بازار، هيات‌ مديره شركت بازرگاني دولتي ايران مشغول بوده و همچنين نزديك به ۱۰ سال به‌عنوان مديرعامل و عضو هيات‌ مديره چند واحد توليدي و صنعتي از جمله شركت‌هاي سيمان زنجان، سيمان فيروزكوه، مجتمع فولاد خراسان، موتورسازان (تراكتورسازي‌ايران)، سيمان مازندران، سيمان غرب و شركت توسعه صادرات را در كارنامه خود دارد.

نامه رحماني به روحاني

رياست محترم جمهوري اسلامي
با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات، حتما مستحضريد در تاريخ 17/ 2/ 1399 جناب آقاي واعظي با اينجانب تماس گرفته و تهديد كردند در صورت راي نياوردن طرح تشكيل وزارت بازرگاني در مجلس شوراي اسلامي شما بركنار خواهيد شد و لازم است در اين فرصت با لابي، نمايندگان خصوصا نمايندگان آذري‌زبان را قانع و براي اين طرح راي بگيريد. بنده هم عرض كردم مجلس كه زير نظر بنده نيست و بنده مشكلي با موضوع ندارم. امروز 22/ 2/ 1399 كه اينجانب در جلسه توسعه صادرات دفتر معاون اول محترم حضور داشتم مجددا جناب آقاي واعظي تماس گرفتند و اعلام نمودند استعفا بدهم. به استحضار مي‌رسانم اينجانب حجت شرعي براي استعفا نمي‌بينم و كماكان مثل 19 ماه و ساليان گذشته با تمام توان آماده خدمتگزاري بوده و به‌ ويژه در شرايط سخت كشور و تجربيات گرانبهايي كه اندوخته‌ام كماكان آماده فداكاري و خدمتگزاري شبانه‌‌روزي به مردم عزيزمان هستم. از اينكه در دوره حدود 19 ماهه مسووليت اينجانب علي‌رغم برنامه‌ريزي‌ هاي دشمنان نظام و انقلاب براي تعطيلي توليد كشور به مدد الهي و تلاش شبانه‌روزي همكاران صديقم نسبت به حفظ، افزايش و رونق توليد و تامين كالاي اساسي و مايحتاج عمومي كشور به ‌ويژه عبور از تحريم ‌ها و حوادث مختلف و علي‌الخصوص بحران كرونا كه مورد تاكيد مقام معظم رهبري بوده است به خود مي‌بالم و در تعجب هستم كه چرا علي‌رغم حصول نتايج درخشان و قابل‌ افتخار مي‌بايست اين‌گونه بنا به انگيزه‌هاي سياسي تحت‌ فشار قرار گيرم. در هر حال هر تصميمي بگيريد براي اينجانب محترم است و كماكان خود را خدمتگزار كوچك و عاشق ملت بزرگ ايران و سرباز ولايت مي‌دانم.

منبع: دنیای معدن


ارسال نظر درباره این موضوع


مطالب مرتبط

آخرین مطالب