استیل ساز قديمي كشور آماده جهش تولید

استیل ساز قديمي كشور آماده جهش تولید

سال ۹۸ از جمله سال هاي پرحادثه در تاريخ معاصر ايران بود، اتفاقات پي درپي كه از سيل در نوروز آغاز و به شيوع كرونا در اسفند رسيد، همزمان با حوادث طبيعي و غيرطبيعي داخلي، شرايط بين المللي نيز طوري رقم خورد كه منجر به تنگ تر شدن حلقه تحريم ايران، كاهش فروش نفت و تورم گردید.
آغاز سال ۹۹ هم كه مي توانست نويد سال متفاوتي از گذشته را بدهد، با شدت يافتن بيماري در كشور، عملاً چشم اندازهايي كه در خصوص كسري بودجه ۹۹ وجود داشت را شدت بخشيد و آن طور كه كارشناسان مي گويند، پيامدهاي اقتصادي كرونا حتي اگر همين امروز تلفات آن به صفر برسد تا ماه ها گريبان گير مجموعه هاي اقتصادي خواهد بود.
اما اين همه ماجرا نيست، جمله معروفي از شهيد سپهبد سليماني وجود دارد كه با قاطعيت مي گويد: من با تجربه اين را مي گويم كه ميزان فرصتي كه در بحران ها وجود دارد در خود فرصت ها نيست.
البته كه در ۴۰ سال بعد از انقلاب اسلامي بارها و بارها مردم ايران اين گزاره را امتحان كرده اند، آخرين آن همين شيوع كرونا بود كه نشان داد كشور ما با همه محدوديت ها و جنگ رسانه اي فعالي كه عليه خود دارد به مراتب از كشورهاي مدعي بهتر عمل كرد.

يكي ديگر از مصاديق این جمله را مي توان در مجموعه هاي اقتصادي از جمله ذوب آهن پيدا كرد، ذوب آهني كه در سال هاي نه چندان دور در شرايط نامساعدي قرار گرفته بود و روزانه به بدهي هاي ميلياردي اش اضافه مي شد، در دو سه سال اخير به سوددهي رسيده و آمارها از رشد توليد آن حكايت دارد.
آن طور كه منصور يزدي زاده مديرعامل اين شركت اوايل ارديبهشت ۹۹ اعلام كرده، اين شركت در سال گذشته موفق شد ميزان صادرات محصولات اصلي خود را به يك ميليون و ۱۵۴ هزار تن برساند كه افزايش ۲۸ درصدي نسبت به سال ۱۳۹۷ داشته است، در سال ۱۳۹۷ ذوب آهن اصفهان ۹۰۰ هزار تن صادرات داشت.
وي با اشاره به حضور اين شركت در بازارهاي جديد دو كشور اروپايي و يك كشور آسيايي گفت: در سال گذشته موفق به تمديد گواهينامه CE Marking جهت صدور محصولات به اروپا شديم كه با وجود تحريم ها صورت گرفت.
يزدي زاده، دريافت نشان صادركننده نمونه استاني، پذيرش درخواست فروش محصولات جديد آرك، ريل معادن، ريل راه آهن در بورس كالاي ايران، عرضه كلاف صنعتي براي اولين بار در بورس كالاي ايران، فروش محصولات ناشي از توليد كك (فوسي قطران) براي اولين بار و .... را از جمله دستاوردهاي اين شركت در حوزه فروش معرفي نمود.
وي با بيان اين كه اين شركت در سال ۱۳۹۸، با تنگناها و محدوديت هايي در خصوص تأمين مستمر و كافي مواد اوليه مورد نياز از نظر كمي و كيفي مواجه بود گفت: در سال گذشته ۲ ميليون و ۵۲۶ هزار و ۱۷۴ تن چدن مذاب در ذوب آهن توليد شد كه افزايش حدود ۵ درصدي نسبت به سال ۱۳۹۷ داشت، همچنين در سال ۹۸ شاهد افزايش حدود ۱۴ درصدي در توليد آگلومره، افزايش ۲ و نيم درصدي در توليد كك خشك، افزايش حدود ۶ درصدي در توليد فولاد خام و افزايش ۵ و نيم درصدي در جمع كل محصولات اصلي بوديم.
مديرعامل ذوب آهن اصفهان خاطرنشان كرد: در سال ۱۳۹۸ ذوب آهن اصفهان موفق به توليد يك ميليون و ۲۵۰ هزار تن كك شد كه يك ركورد در تاريخ ذوب آهن اصفهان محسوب مي شود؛ همچنين علاوه بر ركورد توليد ساليانه چدن مذاب با دو كوره بلند، اين شركت موفق به ثبت ركورد توليد ماهيانه ۲۴۴ هزار و ۱۴۴ تن و روزانه ۹ هزار و ۶۵۷ تن چدن مذاب با دو كوره بلند نيز شد.
افزايش توليد و صادرات تنها اتفاقات خوب در ذوب آهن نبوده، واردات ريل براي افزايش خطوط راه آهن سالانه ميليون دلار ارز را از كشور خارج مي كرده كه در شرايط تحريم اهميت هر دلارش براي اقتصاد كشور حياتي است، اما در همين سال پرحادثه ۹۸ هزاران تن ريل توليد كرده، به طوري كه هم نياز كشور را پاسخ مي دهد و هم امكان صادرات را فراهم مي نماید.
عليرضا صالح رئيس سازمان خصوصي سازي كه اواخر سال ۹۸ از اين كارخانه بازديد كرد، بيان داشت: ذوب آهن اصفهان در گذشته به عنوان قطب توليد مقاطع ساختماني كشور شناخته مي شد اما امروز سبد متنوع توليدات آن علاوه بر مقاطع محصولات ديگر مانند انواع ريل، ورق سازه هاي فولادي و ... را نيز شامل مي شود.
رئيس سازمان خصوصي سازي افزود: پروژه توليد ريل يكي از آرزوهاي كشور بود و براي توسعه زيرساخت ها اين محصول وارد مي شد اما هم اكنون محصول استراتژيك ريل مطابق با استانداردهاي روز دنيا در ذوب آهن اصفهان توليد مي شود كه افتخار بزرگي براي ايران اسلامي به شمار مي رود؛ امروز از نزديك بالغ بر ۱۰ هزار تن ريل توليدي اين شركت را مشاهده كردم كه آماده بارگيري است و اين مهم نشان دهنده مديريت هوشمند و توانمند ذوب آهن اصفهان و همدلي كاركنان اين شركت مادر صنعتي براي توليد محصولات داراي ارزش افزوده بالا است.
وي اظهار داشت: ظرفيت توليد ريل در ذوب آهن اصفهان فراتر از كل نياز كشور به اين محصول استراتژيك است و بنابراين نيازي به واردات آن نخواهيم داشت؛ همچنين باتوجه به زيرساخت هايي كه در كشورهاي همسايه وجود دارد زمينه صادرات ريل ذوب آهن اصفهان به كشورهاي ديگر فراهم است و اين امر، ارزش آفريني بيشتر را رقم مي زند.
از ديگر خبرهاي خوبي كه سال گذشته از ذوب آهن انتشار پيدا كرد، ساخت قطعه اي بود كه خارجي ها را متعجب كرده بود؛ كارشناسان خارجي اعتقاد داشتند كه طراحي و ساخت درب هاي انعطاف پذیر باتري بدون مشاركت آن ها در ايران امكان پذير نيست، اما خوشبختانه اين پروژه انجام شد كه يك افتخار بزرگ براي صنعت استیل كشور است.
عليرضا رضوانيان مدير توليدات كك و مواد شيميايي ذوب آهن اصفهان در اين رابطه توضيح داد: باتري شماره ۳ ذوب آهن اصفهان را به لحاظ ظرفيت و ساختار در خاورميانه بي نظير است، پيمانكار پروژه ساخت اين باتري، قبل از بهره برداري پروژه را رها كرد اما با توجه به اينكه ادامه فعاليت ذوب آهن به اين باتري بستگي داشت، تلاشگران ذوب آهن با همت خود آن را به بهره برداري رساندند.
رضوانيان عنوان كرد: اين درب ها ۸۰۰ قطعه دارد و از فنّاوري بسيار پيشرفته اي برخوردار است و حتي كارشناسان خارجي اعتقاد داشتند كه طراحي و ساخت آن بدون مشاركت آن ها در ايران امكان پذير نيست، اما اين پروژه انجام شد كه يك افتخار بزرگ براي صنعت استیل كشور است.

مدير توليدات كك و مواد شيميايي ذوب آهن اصفهان تصريح كرد: قبل از اين پروژه و جهت راه اندازي باتري شماره ۳، با توجه به اينكه پيمانكار تعهدات خود را انجام نداد، فعاليت هاي گسترده اي مانند ساخت پالايشگاه مورد نياز و ساخت واحد گوگردزدايي نيز انجام شد.
ركوردزني در توليد با كوره هاي بلند در سال ۹۸ خبر خوب ديگري است كه ثابت مي كند چگونه مي توان با تكيه بر توان داخل و ظرفيت جوانان اين كشور از هر بحراني فرصت ساخت؛ سيد كاظم تدين، مدير كوره بلند ذوب آهن در تشريح اين ركوردزني اظهار كرد: در سال گذشته توانستيم ركورد توليد روزانه و ماهيانه با دو كوره را افزايش دهيم، همچنين در پايان سال با دو كوره بلند شماره ۲ و ۳، دو ميليون ۵۲۶ هزار تن چدن مذاب توليد كرديم و ركورد جديدي را به ثبت برسانيم.
وي با اشاره به اين كه افزايش توليد در كوره بلند، ۵ درصد بيشتر از برنامه تعيين شده بود، يادآور شد: راه اندازي كوره بلند شماره يك در نيمه اول سال جاري، تزريق پودر زغال و كاهش مصرف كك از جمله اقداماتي است كه در اين سال انجام خواهد شد تا از خروج ارز جلوگيري شود و توليد افزايش يابد.
ذوب آهن در مسير افزايش توليد، علاوه بر فراز و نشيب هاي داخلي و فشارهاي بين المللي به كشور در سال ۹۸ با چالش هاي خاص خود نيز دست به گريبان بوده، از جمله مهم ترين بحث هاي دامنه دار در اين، صادرات سنگ آهن به عنوان ماده خام بوده كه از سوي برخي معادن با هدف ارزآوري صورت مي گرفته، آن هم در شرايطي كه ذوب آهن به اين مواد اوليه احتياج داشته است و يا كاهش ساعت اداري كاركنان به دليل شيوع كرونا كه مي تواند توليد شركت را تحت تأثير قرار دهد.
در همين خصوص محمدجعفر صالحي معاون خريد شركت ذوب آهن اصفهان درباره شرايط اين شركت اظهار كرد: ذوب آهن اصفهان در سال ۹۸ رشد توليد حدود ۵ درصدي نسبت به سال قبل را تجربه نمود، با اين حال معاونت خريد سال ۹۸ با فراز و نشيب زيادي همراه بود، حوزه تأمين و تدارك از حوزه هايي است كه با هر نوساني دستخوش تغيير و چالش شديد مي شود.
وي تصريح كرد: اين حوزه در سال ۹۹ روزهاي سختي را پيش رو خواهد داشت، آغاز سال ۹۹ با محدوديت هاي ناشي از بيماري جهان شمول كرونا و اولويت حفظ جان كاركنان چه در شركت ذوب آهن و چه در شركت هاي طرف تجاري، كاهش ساعت كار، كاهش حضور كاركنان و در بعضي از شركت ها هم تعطيلي شروع شد؛ اين در حالي است كه فعاليت تأمين و تدارك و پشتيباني توليد، فعاليتي وقفه ناپذير است.
معاون خريد شركت ذوب آهن اصفهان در ادامه خاطرنشان كرد: تعطيلات پايان سال و تعطيلات ناشي از بيماري كرونا، سختي كار تأمين تدارك را دوچندان كرد اما با ياري خداوند منان از اين پيچ سرنوشت ساز هم عبور خواهيم كرد.
صالحي با اشاره به اين كه از اولويت هاي مدنظر مديريت عالي شركت، استفاده بهينه و حداكثري از ناوگان حمل ريلي است، تأكيد كرد: اين امر اولويت بجا و بحقي است چراكه علاوه بر رفع دغدغه هاي موجود، كمك شاياني به كاهش تردد و ايمن سازي حمل و نقل جاده اي خواهد كرد و نهايتاً از ميزان آسيب هاي انساني جاده ها خواهد كاست. بنا براين همه تلاشمان را به كار خواهيم بست تا حمل ريلي را نسبت به جاده اي افزايش حداكثري دهيم.
وي در پاسخ به اين سؤال كه تحليل ها از فعاليت در دوران پساكرونا چيست، گفت: كرونا به همان سرعتي كه يك بيماري همه گير جهاني براي نوع بشر شده به نظر مي رسد با شدت بيشتري اقتصاد جهاني را تحت تأثير قرار داده و پيش بيني ها حاكي از كاهش ۱.۵ تا ۲ درصدي رشد اقتصادي جهان است؛ از آنجايي كه در انتشار اطلاعات مرتبط با ويروس كرونا تشكيك هايي ايجاد شده و به نوعي جهان در شوك ناشي از شيوع اين ويروس قرار دارد اما چين، با اعلام كنترل ويروس و شروع به كار به نظر مي رسد فرصت مناسبي جهت دست يابي به اهداف اقتصادي خود فراهم مي بيند، قيمت هاي جهاني در حال سقوط است.
صالحي افزود: قيمت نفت به پايين ترين سطح خود طي چند سال گذشته رسيده و پيش بيني ها حاكي از انتظار نفت ده دلاري است كه پوشش هزينه استخراج را هم نمي دهد؛ ساير كشورها و خصوصاً اروپا بسته به زمان غلبه بر كرونا و مدت تعطيلي كسب و كار و فعاليت هاي اقتصادي دچار آسيب هاي متفاوتي خواهند شد اما آنچه واضح است تلفات اقتصادي كرونا كمتر از تلفات انساني آن نخواهد بود.
معاون خريد شركت ذوب آهن اصفهان در ادامه به گزارش صادرات سنگ آهن در دو ماه اول سال ۲۰۲۰ پرداخت و گفت: گزارشات رسيده حاكي از انجام صادرات سنگ آهن در ماه هاي ژانويه و فوريه به چين است، رقمي حدود ۸۰۰ هزار تن سنگ آهن صادر شده است كه به نظر مي رسد به ميزان زيادي كاهش داشته است.
وي اضافه كرد: عوارض موضوعه بر صادرات سنگ آهن مؤثر بوده اما آنچه توانسته از كمند عوارض رهايي يابد و صادر شود سنگ دانه بندي با عيار بالا و عناصر مضره پايين بوده كه مي توان گفت گل سرسبد سنگ آهن است؛ افزايش نرخ ارز و همچنين تغيير نرخ تبديل قيمت ارزش بهاي صادراتي سنگ آهن دو عاملي هستند كه همچنان شرايط صادرات را جذاب و جذاب تر مي كند.
بنا بر گفته مديران، ذوب آهن اصفهان آمادگي لازم را دارد با راه اندازي كوره شماره يك در سال جهش توليد براي اولين بار از ركورد ۳ ميليون تن عبور كند و در مرحله بعد به ارزش اسمي اين شركت يعني ۳ ميليون و ۶۰۰ هزار تن دست يابد.
به نظر مي رسد ضرورت دارد تدابير لازم در جهت تحقق شعار جهش توليد انديشيده شود كه يكي از اين اقدامات مهم و اساسي براي ذوب آهن مي تواند ممنوعيت صادرات سنگ آهن باشد و يا به عبارتي هر آنچه در داخل به منظور جهش توليد لازم است.


منبع: دنیای معدن
 


ارسال نظر درباره این موضوع


مطالب مرتبط

آخرین مطالب