توسعه صنعت مس ايران هم جهت با اقتصاد دنیا

توسعه صنعت مس ايران هم جهت با اقتصاد دنیا

دكتر اردشير سعدمحمدي در آيين افتتاح چهار طرح ملي شركت مس كه با دستور رئيس‌جمهور به ‌صورت ويدئوكنفرانس و با حضور وزير صمت، رئيس هيأت عامل ايميدرو، معاون معدني وزير صمت و استاندار كرمان در مجتمع مس شهربابك انجام شد، گفت: انجام پروژه توسعه ذوب و تغيير تكنولوژي كوره فلش در كمتر از 6 ماه توسط متخصصين ايراني صورت پذيرفته است.
وي ادامه داد: با راه ‌اندازي كارخانه اكسيژن و همچنين كارخانه اسيد سولفوريك، خروجي غبار در كارخانه ذوب خاتون‌ آباد به صفر رسيده و خروجي گازهاي مضر به عدد 250ppm كه زير استاندارد هاي جهاني قرار دارد رسيده است.
سعدمحمدي با بيان اين ‌كه در سال قبل ركوردهاي بسيار خوبي در توليد، فروش و صادرات به ثبت رسيد، اظهار داشت: 2.5 برابر شدن ميزان صادرات در سال 98 نسبت به سال 97 و دست يابي به ذخاير خوب مس در كشور كه در چند ماه آينده اعلام مي‌ گردد، ازجمله دستاوردهاي صنعت مس در سال گذشته می باشد.

ورق استیل

مديرعامل شركت ملي صنايع مس ايران گفت: جاي خوشحالي است كه ميزان ذخاير ما در پي گسترش فعاليت‌هاي اكتشافي به 8 ميليارد تن كانسنگ رسيده است كه 32.5 ميليون تن مس خالص را شامل مي‌ شود.
او با بيان اينكه در جايگاه هشتم كشورهاي داراي ذخاير مس دنيا هستيم، ادامه داد: در زمينه توليد و ذوب در حال حاضر توانايي توليد 250 هزار تن كاتد مس وجود دارد كه اميدواريم در سال جهش توليد از مرز 270 هزار تن عبور کرده و اين ميزان در افق 1403 بالغ ‌بر 400 هزار تن مس برسد.
سعدمحمدي اظهار داشت: سرمايه‌گذاري‌هاي شركت مس در حال حاضر 2 ميليارد و 270 ميليون يورو به‌علاوه  20 هزار ميليارد تومان است و اميدواريم ظرف دو سال آينده  توليد كنسانتره را از 1 ميليون و 180 هزار تن به 2 ميليون تن كنسانتره در كشور ارتقا دهيم.
وي با اشاره به اقدامات انجام‌ شده در حوزه اكتشافات معدني گفت: در زمينه اكتشافات در سال گذشته 70 هزار متر گمانه عمقي حفرشده كه اين ميزان در سال 99 به 100 هزار متر خواهد رسيد.
دكتر سعد محمدي بيان داشت: در منطقه‌ ميدوك طراحي معادن زيرزميني براي  استحصال مس با عيار بيش از 75 صدم درصد را در دستور كار قرار داده‌ايم و در آينده‌اي بسيار نزديك معدن زيرزميني مس را فعال خواهيم كرد.
سعدمحمدي با اشاره به نياز بخش كشاورزي به كودهاي فسفاته گفت: در حال حاضر كشور 700 هزار تن كودهاي فسفاته وارد مي‌كند از همين جهت تبديل اسيد فسفريك به كودهاي فسفاته با اعتبار 85 ميليون يورويي كه مانع از خروج ارز و رفع نياز بخش كشاورزي مي‌شود در دستور كار قرار گرفته است.
مديرعامل شركت مس با اعلام اينكه توسعه در صنعت مس هم جهت با توسعه اقتصاد جهاني تعريف شده است گفت: با توجه به افزايش 1 ميليارد و 300 ميليون نفري جمعيت جهان در كمتر از 15 سال آينده، افزايش تقاضاي جهاني براي فلزات به‌ شکل قابل توجهی افزايش پيدا خواهد كرد و پيش‌بيني بر اين است كه براي صنعت مس بين 6 تا 8 ميليون تن به ميزان تقاضاي فعلي جهان كه هم‌ اكنون 24 ميليون تن است، افزوده گردد.

فروش ورق استیل

وي افزود: در همين راستا شركت صنايع ملي مس ايران با برنامه ‌ريزي مدون قصد دارد همسو با اقتصاد جهاني قسمتي از بازار مس جهان را به خود اختصاص دهد.
مديرعامل شركت مس با اشاره به كيفيت بالاي مس توليدي ايران كه به پنج نه معروف است گفت: از مس ايران در صنايع هايتك و نانو دنيا استفاده مي‌شود. از اين جهت اميدواريم بتوانيم با استفاده از اين قابليت ميزان بيشتري از بازار صادراتي جهان را اختصاص دهيم.
سعدمحمدي گفت: ميزان سرانه مصرف مس دنيا در حال حاضر 3.2 دهم كيلوگرم به ازاي هر نفر است و اين رقم در 20 سال آينده به 5 كيلو اضافه خواهد شد و با برنامه‌ريزي مي ‌توانيم بازارهاي بيشتري را در دنيا به خود اختصاص داده و در زمينه صادرات ارزآوري بيشتري را براي كشور به ارمغان بياوريم.
 

منبع: دنیای معدن


ارسال نظر درباره این موضوع


مطالب مرتبط

آخرین مطالب