ايران در صدر توليد و صادرات استیل خاورميانه

ايران در صدر توليد و صادرات استیل خاورميانه

بر اساس داده هاي طرح جامع فولاد كشور، عمده توليد كنندگان استیل در خاورميانه كشورهاي ايران، عربستان، امارات و قطر هستند كه سهم ایران با توليد حدود ۲۵ ميليون تن در سال ۲۰۱۸ بالغ بر ۶۹ درصد ثبت گردید.
هر چند كه جدیدترین آمارهاي معاونت امور معادن و صنايع معدني وزارت صنعت با انجمن توليد كنندگان فولاد ايران مربوط به عملكرد سال ۹۸ اختلاف يك ميليون تني دارد، اما در جايگاه كشورمان در منطقه خللي ايجاد نمي كند.
وزارت صنعت مجموع توليد استیل سال گذشته را ۲۸ ميليون تن و انجمن توليدكنندگان فولاد ايران رقم ۲۷ ميليون تن را اعلام نمود.
آمارهاي مورد بررسي نشان از آن دارد كه كشور عربستان با ۱۵ درصد توليد، امارات با ۹ درصد و قطر با هفت درصد با فاصله بسيار زياد در منطقه پشت سر ايران قرار گرفته اند.

ورق استیل

بيشترين مصرف كنندگان استیل خاورميانه

براساس مطالعات طرح جامع فولاد كشور، ايران، عربستان و امارات علاوه براينكه بزرگترين توليدكنندگان استیل در خاورميانه محسوب مي شوند، بيشترين مصرف فولاد را هم دارند.
واقعيت اينكه سه كشور ايران، عربستان و امارات بيش از ۷۰ درصد سهم مصرف استیل را در اين منطقه به خود اختصاص داده اند.
ايران ۳۸ درصد مصرف، عربستان ۲۱ درصد، امارات ۱۵ درصد را داشته و سپس عراق با ۶ درصد و ساير كشورها در مجموع ۲۰ درصد مصرف را از آن خود ساخته اند.

صادرات استیل

براساس آمار سال ۲۰۱۷ صادرات استیل خام كشورهاي روسيه، برزيل و ايران، اوكراين و ژاپن بالاترين ميزان ثبت گردیده بود و در اين ميان سهم ايران به رقم ۶ ميليون و ۸۷۳ هزار تن رسيد.
ايران در سالهاي نخستین دهه ۹۰ خورشیدی بطور متوسط 5 تا 7 ميليون تن واردات استیل اعم از شمش و مقاطع فولادي داشت، اما امروز در فکر دستيابي به سهم ۴۰ تا ۴۵ درصد توليد براي صادرات می باشد.

ورق استنلس استیل

آمار صادرات استیل سال ۹۸

بحث صادرات استیل هم اختلاف آماري بين وزارت صنعت و انجمن توليد كنندگان فولاد ايران وجود دارد، وزارتخانه آمار صادرات اين بخش را بيش از ۹ ميليون تن شمش و توليدات فولادي اعلام كرد، اما انجمن مزبور، در نامه اي كه در ارديبهشت ماه جاري خطاب به وزير صنعت نوشته بود، براي دغدغه هاي صادرات، رقم عملكرد سال گذشته را ۱۱ ميليون تن ذكر نمود.

چشم انداز سال۱۴۰۴

آمارهاي رسمي وزارت صنعت پيرامون برنامه صادرات در چشم انداز سال ۱۴۰۴ رقم ۱۴ ميليون تن را نشان مي دهد، كه اين عدد خوشبينانه در صورتي توان تحقق دارد كه بخش ساختمان و مسكن كماكان در شرايط ركود بسر برد، اما طرح ملي مسكن كه برنامه ساخت ۴۰۰ هزار واحد را در دستور كار دارد، مي تواند تقاضاي داخلي را بهبود دهد.
براساس سند چشم انداز پيش بيني شده در سال ۱۴۰۴ ميزان صادرات استیل در قالب شمش 7 ميليون تن و به همين ميزان هم مقاطع فولادي صادر شود.
 

منبع: دنیای معدن


ارسال نظر درباره این موضوع


مطالب مرتبط

آخرین مطالب