بدترین روز سقوط بورس در قرن ۲۱

بدترین روز سقوط بورس در قرن ۲۱

پس از چندین هفته وحشتناک برای شاخص های بین المللی، در آمریکا، اروپا و آسیا، در روز پنج شنبه همه چیز ناگهان شیب تند نزولی به خود گرفت. رئیس جمهور آمریکا، دونالد ترامپ، اعلام نمود تمامی پروازهای اروپا را به مدت یک ماه لغو می کند و همین امر دلیلی شد بر سقوط ناگهانی با شیب تند شاخص های بورسی.

طبق گزارش پایگاه داده پردازی استاتیستا، وضعیت شاخص های بین المللی بورس در هفته گذشته به شرح ذیل می باشد:
تنها در عرض یک روز، سه شاخص اصلی وال استریت نزدک، داوجونز و S&P 500 چیزی بالغ بر 9 درصد سقوط کرده و موجب شد روز 12 مارس، به عنوان بدترین روز تاریخ بورس در قرت بیست و یکم ثبت گردد.

لازم به ذکر است که این شاخص ها در دو هفته گذشته، حدوداً 20 درصد از ارزش آنها کاسته شده است.

بررسی استاتیستا بیانگر این موضوع است که افول این روزهای شاخص های وال استریت، چهارمین سقوط بزرگ در 120 سال گذشته بوده است.

نمودار زیر که از پایگاه استاتیستا به زبان فارسی برگردانده شده، روند شاخص صنعتی داوجونز که از جمله مهم ترین شاخص های بورس آمریکاست، در 4 نقطه عطف تاریخی نشان میدهد:

ورق استیل

بحث سقوط شاخص های بورس جهان آنقدری جدی است که واکنش نشریه اکونومیست را به دنبال داشت: به نظر می رسد که اوضاع بورس، نشان از تکرار تجربه بحران مالی جهانی در سال 2008 دارد.

اما بر اساس گزارش سی ان ان بیزنس، روز جمعه شاخص های بورس بهترین عملکرد یک روزه بعد از بحران مالی 2008 را گذراندند و بخشی از زیان خود را جبران کردند.

شاخص S&P حدود 9.3 درصد، شاخص داوجونز 9.4 درصد، و شاخص نزدک نیز 9.4 درصد در آخرین روز کاری هفته میلادی رشد داشتند. اما محاسبه وضعیت هفتگی این شاخص ها نشان می دهد که شاخص S&P 500 در کل هفته 8.8 درصد، شاخص داوجونز 10.4 درصد و شاخص نزدک نیز 9.4 درصد از ارزششان را از دست دادند.

خبرگزاری رویترز نیز می نویسد: این شاخص ها هنوز 20 درصد کمتر از ارزش خود از اواسط ماه فوریه هستند.

لازم به ذکر است، در بحبوحه زیان دهی و افت قابل توجه سهم های با ارزش، برخی از سهام به صورت چراغ خاموش به رشد خود ادامه داده اند که از جمله آنها می توان به نیکل اشاره نمود که ستون اصلی در تولید ورق استیل می باشد. این فلز گرانبها، هرچند با ارزش واقعی خود فاصله زیادی دارد، اما تقاضا در بازار استیل، علی الخصوص ورق استیل باعث گردیده، نه تنها در این روزهای سخت دچار ریزش نگردد، بلکه روند صعودی خود را حفظ نماید. 
 


ارسال نظر درباره این موضوع


مطالب مرتبط

آخرین مطالب