تکمیل و ساخت ورق استیل

اهمیت پرداخت سطحی ورق استیل

مقدمه:

پرداخت سطح یک عنصر مهم در هر مشخصات ورق استیل صرف نظر از کاربرد مورد نظر است. برای آن دسته از برنامه هایی که ظاهر مهم است، پرداخت نهایی سطح یک عنصر طراحی است و باید مشخص شود. در کاربردهای غیر تزئینی، پرداخت سطح ممکن است پیامدهایی برای اصطکاک، سایش، نگهداری یا مقاومت در برابر خوردگی داشته باشد و بنابراین باید با دقت انتخاب و به وضوح مشخص شود.
انتخاب نهایی را هرگز نباید به تامین کننده واگذار کرد، یا مشخصات آن را به طور ساده بیان کرد، مانند "نوع 304 با روکش 180". پایان باید به درستی با یک نام صنعتی استاندارد یا با نام تجاری مشخص شود.

انواع آماده سازی سطحی نهایی:

ورق استیل در طیف گسترده ای از پرداخت های استاندارد و ویژه موجود است. اکثر کارهای تکمیلی را می توان به سه دسته تقسیم کرد:
~ آسیاب کاری نهایی
~ پرداخت مکانیکی
~ پرداخت های ویژه
در هر مورد، پرداخت ها تحت استاندارد مناسب خود یا نامی که معمولاً با آن شناخته می شوند، توصیف می شوند. در برخی موارد ممکن است یک پایان معمولاً با چندین نام شناخته شود که منجر به برخی سوء تفاهم ها می گردد.

طراحی پرداخت:

طیف گسترده ای از تکمیل های تزئینی موجود است. بنابراین، مهم است که به انتخاب مناسب ترین پرداخت برای برنامه مورد نیاز توجه کنید. برای کاربردهایی که در دید مستقیم قرار دارند، ظاهر ورق استیل یک عنصر طراحی حیاتی است و درک نادرست از پرداخت اشتباه می تواند اثر مورد نظر را تغییر دهد. در کاربردهای تجاری و بهداشتی، مانند رستوران ها و بیمارستان ها، تمیز نگه داشتن ورق استیل دارای اهمیت است. در محصولات مصرفی مانند تجهیزات پذیرایی، درخشندگی ورق فولادی ضد زنگ که به خوبی جلا داده شده جذابیت فروش بالایی دارد.
علاوه بر ظاهر بصری ورق استیل جلا داده شده، تعدادی ملاحظات کاربردی نیز وجود دارد. در کاربردهای بهداشتی، ورق استیل به درستی صیقل داده شده نه تنها ظاهر خوبی دارد، بلکه به کاهش خطر باقی ماندن باکتری توسط مواد کمک می کند.
در محیط‌های تهاجمی، مانند صنایع هسته‌ای یا فراساحلی، یک سطح فولادی ضد زنگ که به درستی صیقل داده شده است، مقاومت بهتری در برابر خوردگی نسبت به سطحی دارد که به طور تقریبی یا بد صیقلی شده است. سطح صاف کمتر مستعد تجمع رسوبات و ضد زنگ است که اغلب به نقاط کانونی برای خوردگی موضعی تبدیل می شوند. تمام روکش‌های ورق استیل هنگام تمیز کردن و نگهداری بهتر عمل می‌کنند.

 

ورق استیل

 

تکمیل و ساخت ورق استیل:

برخی از عملیات ساخت، مانند سنگ زنی قبل از رنگ آمیزی یا چسباندن، ممکن است به یک سطح خشن نیاز داشته باشند، اما، به طور کلی، یک ورق صاف و خوب تکمیل شده به تلاش فیزیکی کمتری نسبت به ورق درشت و خشن نیاز دارد. بازسازی برخی از روکش های خاص با دست دشوارتر از سایرین است و باعث ایجاد مشکلاتی در ساخت می شود. این به ویژه در مورد پرداخت های "ویژه" که نمی توان به راحتی در یک کارگاه ساخت و ساز تکرار کرد صادق است. به همین دلیل روکش ساتن ظریف برای مغازه های تولیدی در سراسر جهان محبوب و کاربردی است.

تغییرات پرداخت سطحی ساتن:

پایان های توصیف شده توسط یک نام صنعتی خاص، یعنی پایان شماره 4، ممکن است همچنان از تامین کننده ای به تامین کننده دیگر و حتی از دسته ای به دسته دیگر از همان تامین کننده متفاوت باشد. در مورد پرداخت مکانیکی، این ممکن است نتیجه شرایط مختلف تولید باشد. همچنین در مورد پرداخت های ساتن، این اختلاف خواص در تامین کننده های مختلف احتمالاً به دلیل سایش تسمه های ساینده مورد استفاده در این فرآیندها است. یکی از راه‌های غلبه بر این مشکلات، مشخص کردن یک نام تجاری اختصاصی است که ثبات و تضمین لازم را دارد. در غیر این صورت، باید به پرداخت حداقل 30 میلی متر مربع اشاره کرد تا تمام ویژگی های پرداخت را نشان دهد و محصول نهایی را بر اساس آن ارزیابی کرد. مشتری باید سطوح قابل قبولی از تغییرات استاندارد را تعریف و توافق کند تا مشکلات ناشی از سایش تسمه و تغییرات متعاقب آن در پرداخت به حداقل برسد.

انواع آماده سازی سطوح به روش آسیاب (مکانیکی):

اکثر روکش های ورق استیل دارای روکش مات یا تیره هستند که به عنوان یک روکش تزئینی برای اکثر محصولات یا کاربردها مناسب نیست. با این حال، در جایی که ظاهر مهم نیست یا جایی که قرار است تکمیل بیشتر انجام شود، مناسب هستند.
ورق استیل توسط آسیاب ها به اشکال مختلف پرداخت می شود، به عنوان مثال ورق، بشقاب، میله و لوله، اما ممکن است تمام پوشش‌ها در همه اشکال موجود نباشد. اصطلاح "جلایی" طیفی از پرداخت ها را تعریف می کند که به طور کلی دو نوع هستند: 

(الف) ساتن یا دانه ای یا (ب) براق و صیقلی آینه ای. 

پولیش ظاهر و قوام را بهبود می بخشد، تمیز کردن را آسان تر می کند و به عملی ساختن و تعمیر ترکیب پس از جوشکاری و پوشاندن آسیب های جزئی کمک می کند. ورق استیل صیقلی ساتن در استفاده کاربردی، به طور گسترده در دسترس، نسبتاً کم هزینه و رایج ترین مورد استفاده است.

گردآورنده: سید رحیم کیاحسینی


ارسال نظر درباره این موضوع


مطالب مرتبط

آخرین مطالب