نکات مفید برای تمیز کردن سطوح ورق استیل

نحوه تمیز کردن ورق استیل در کاربردهای تجاری

مقدمه:

تمیز و مرتب نگه داشتن محیط های تجاری کار بزرگی است. به ویژه، مناطق تجاری آشپزخانه مانند بارها، رستوران ها یا کافه ها به تمیز کردن کامل و مکرر نیاز دارند تا آماده سازی غذا برای عموم ایمن بماند. تمیز نگه داشتن سطوح فولادی ضد زنگ یک کار بزرگ است. آشپزخانه های تجاری اغلب خانه ای برای سطوح و لوازم استیل ضد زنگ هستند. در حالی که این یک ماده بادوام و انعطاف پذیر است، اما اگر با مراقبت مناسب تمیز و نگهداری نشود، ممکن است کدر، کثیف و خراشیده شود. بنابراین، بیایید نگاهی دقیق‌تر به ورق استیل و نحوه تمیز کردن و نگهداری آن در محیط‌های تجاری شلوغ بیندازیم.

درباره ورق استیل:

ورق استیل یک ماده فوق العاده رایج و محبوب است که برای لوازم خانگی، ظروف پخت و پز، میز، ظروف شیر و بسیاری موارد دیگر استفاده می شود. به دلیل مقاومت عالی در برابر خوردگی برای اهداف مختلف استفاده می شود. 
ورق استیل یک نام جهانی برای انواع مختلف فولاد است که عنصر مشترک آنها حداقل درصد 10.5٪ کروم است. کروم با اکسیژن هوا واکنش می دهد و یک لایه سطحی نامرئی اما قوی (اکسید کروم) تشکیل می دهد که از زنگ زدگی و لکه شدن روی سطح فولاد جلوگیری می کند. با هیچ ماده یا سطح دیگری واکنش نشان نمی‌دهد یا به آن منتقل نمی‌شود، و اگر آسیب ببیند می‌تواند با قرار گرفتن کروم بیشتر در هوا و ایجاد اکسید کروم بیشتر، «خود تجدید» شود.

کاربرد ورق استیل در فضاهای داخلی:

چربی و کثیفی به سرعت روی سطوح و وسایل استیل ضد زنگ در یک محیط تجاری شلوغ جمع می شود. اگر ریزش یا آشفتگی بزرگی وجود داشت، حتماً فوراً آنها را تمیز کنید تا از انجام کار تمیز کردن دشوارتر در آینده جلوگیری کنید.
تمیز کردن روزانه با صابون یا مواد شوینده و آب گرم معمولاً برای تجمع منظم کثیفی و آلودگی کافی است. پاک کننده های ساینده بیشتر می توانند خراشیده شوند یا به ورق استیل جلا داده شده آسیب وارد کنند. هنگامی که سطح را تمیز کردید، باید آن را با استفاده از یک پارچه تمیز و مرطوب بشویید. اگر مواد شوینده یا پاک کننده برای مدت طولانی روی سطح فولاد باقی بماند، می تواند باعث کدر شدن فولاد شود. کار را با استفاده از یک پارچه خشک برای از بین بردن رطوبت اضافی به پایان برسانید.
سعی کنید تجهیزات را در جهت روکش فولادی بشویید و پاک کنید. اگر فولاد دارای روکش بافتی است، می توانید از یک برس نایلونی نرم برای قرار گرفتن بین برجستگی های روی بافت استفاده کنید تا هرگونه گرد و غبار یا کثیفی به دام افتاده را از بین ببرید.
استفاده از پارچه نرم و بدون گرد و غبار برای فولاد بهتر است و هیچ علامتی روی سطح ایجاد نمی کند. اثر انگشت می تواند ظاهری نامناسب بر روی استیل ضد زنگ ایجاد کند، به خصوص اگر با جلوه ای آینه ای پرداخت شده باشد. استفاده از شیشه پاک کن روی فولاد راه خوبی برای از بین بردن اثر انگشت روغنی است و در عین حال از فولاد در برابر هر گونه آسیب محافظت می کند. همچنین لازم به ذکر است، هنگامی که برای اولین بار استیل ضد زنگ نصب می شود، نیاز به تمیز کردن اولیه کامل برای خلاص شدن از هرگونه گرد و غبار یا چسب ناشی از نصب است.

 

ورق استیل

 

کاربرد ورق استیل در فضاهای خارجی:

ورق استیل را می توان در خارج از بسیاری از ساختمان ها یافت که اهداف مختلفی را برآورده می کند. می‌توان از آن برای روکش‌های دیوار، تزئینات پنجره‌ها، دستگیره‌های در، لولاها، سقف‌ها یا پانل‌های خورشیدی استفاده کرد. انعطاف پذیری بالای آن در برابر زنگ زدگی و خوردگی آن را برای استفاده خارجی حتی در سخت ترین شرایط آب و هوایی قابل اعتماد می کند.
آسیب زنگ زدگی یا تغییر رنگ ورق استیل در نمای بیرونی ساختمان ها و سازه ها معمولاً زمانی اتفاق می افتد که نزدیک به سواحل و خطوط ساحلی باشد. مراقبت از فولاد در این مناطق بسیار مهم است زیرا هوای نمکی می تواند به سرعت انعطاف پذیری و استحکام مواد را به خطر بیندازد. برای تمیز کردن ورق استیل، اگر در فاصله 5 کیلومتری از اقیانوس زندگی می کنید، باید حداقل ماهی یک بار شسته شود. این کمک می کند تا رسوبات نمک به حداقل برسد و به فولاد کمک می کند تا استحکام و ظاهر خوب خود را حفظ کند.
هرگز نباید از مواد شیمیایی و اسیدهای مهاجم مانند اسید کلریدریک یا اسید هیدروفلوئوریک استفاده کنید. گاهی اوقات از این مواد برای تمیز کردن سازه های آجری یا سنگی استفاده می شود اما نباید روی هیچ سطح فولادی یا فلزی استفاده شود. همچنین باید از پاک کننده های روغنی در نمای بیرونی ساختمان ها خودداری کرد، زیرا آنها یک لایه فیلمی روی فولاد به جا می گذارند.

نکات مفید برای تمیز کردن سطوح ورق استیل:

هرگز نباید از مواد شیمیایی و اسیدهای خشن مانند اسید کلریدریک یا هیدروفلوئوریک اسید استفاده کنید. گاهی اوقات از این مواد برای تمیز کردن سازه های آجری یا سنگی استفاده می شود اما نباید روی هیچ سطح فولادی یا فلزی استفاده شود. همچنین باید از پاک کننده های روغنی در نمای بیرونی ساختمان ها خودداری کرد، زیرا آنها یک لایه فیلمی روی فولاد به جا می گذارند.
همچنین نباید از برس های فلزی یا پدهای پشم فولادی استفاده کنید. ذرات فولاد کربنی حاصل از برس های فلزی و پدهای پشمی را می توان پشت سر گذاشت که می تواند لکه های زنگ ایجاد کند.
در صورت لزوم، می توان از پاک کننده های مبتنی بر آمونیاک استفاده کرد، اما محصولات مبتنی بر کلر توصیه نمی شود، زیرا کلر لایه کروم را می شکند و منجر به آسیب به فولاد می شود.

گردآورنده: سید رحیم کیاحسینی


ارسال نظر درباره این موضوع


مطالب مرتبط

آخرین مطالب